2010-02-21

Stand Up!

Det verkar som att det alltid finns några som ska trycka ner en. De får en att känna det som att man inte duger, räcker till eller att man helt enkelt är dålig.


Jag har aldrig vetat hur jag ska hantera det där. Det brukar sluta i att jag sugit i mig varje droppe av giftet och tappar all tro på det jag gör eller den jag är. All uppmuntran man kanske fått innan, eller får efter, den märks inte av.

Somliga, mycket lyckligt lottade, verkar nästan ha en medfödd förmåga att inte ta åt sig av sådan negativ kritik. Istället för att ge upp, så blir de starkare och går vidare.

Men jag undrar en sak.
 Om man inte har det där med sig automatiskt:
Hur gör man för att öva upp förmågan att inte ta åt sig?
Någon som har något tips?

Ett mantra som tar bort dessa tankar?

6 kommentarer:

Anonym sa...

varför :s önskade jag inte kände mig så hjälplös. " mitt hjärta är alldeles rött, men har ingen stolthet kvar " ..
jag antar jag fått slash ignore på mig, och lite kärleksfullt hat kanske. men ha det bra iaf, vi syns väl i nangiala senare :D du vet att det alltid behövs onda för att det ska finnas goda. någon måste göra skiten >_<
// Jonas

Unknown sa...

Min älskade farmor sa "Den som sällan är nöjd med sig själv, talar ofta illa om andra".
Det tänker jag på när folk jiddrar en massa skit åt höger och vänster. De är sällan nöjda med sig själva, stackarna.

fetbra sa...

sånt där är jättesvårt och uppfattningen om ens eget värde sjunker ner till botten på en sekund.. det är nog något de flesta får jobba på, att inte ta åt sig så mycket. det madeleine skrev här är sant! kan vara bra att tänka på, det kanske hjälper :)

I am Lynn sa...

Jonas: Inget särskillt har hänt precis nu, mer en ständigt pågående grej. Hänger inte helt med i alla svängar i det du skrev dock... men ta hand om dig!

Madeleine: Klok farmor! Det är sant.

Magda: Tänk, en sekund och allt det man försökt bygga upp raseras! Det finns en del hel kloka citat om sånt dock, kanske ska leta reda på dem och ha en "veckans stå-på-dig-pepp" på bloggen :)

Anonym sa...

sällan ingen förstår det jag skriver då ^^ tack, u2..

Mathilda sa...

TA INGEN SKIT! Funkade ju fint på Grynets tid ^^ Funkar nog fortfarande bra..Tänk bara att du tar ingen skit, sen ja, till slut så tar man inge skit.