2010-04-05

Novell: Daydream

Jag tänker mig att jag står vid en strand i västra Australien. Fötterna i det ljumma vattnet. Horisonten bakom min rygg. Framför mig står en grupp människor. I vattnet, några meter från strandkanten, väntar vilda delfiner. Det är jag som instruerar gruppen i hur mötet kommer att gå tillväga. Jag är voluntärarbetare och gestrikulerar jag stort medan jag berättar om delfinerna. Det känns dock lekande lätt eftersom det är så fantastiskt roligt. Det är som jag trodde, bara varmare och mer underbart.


Efter några timmar drar jag mig tillbaka. Tar en svalkande dusch. Vilar. Äter med några vänner. Plockar fram gitarren och gör mig redo för att spela inne på en av stadens pubar. Folk är vänliga och verkligen uppskattande. Det blir en ordentlig adrenalinkick och reskassan drygas ut något.


Trots att det inte skulle göra något att stanna i detta - trygga och drömlika tillstånd - så vet jag att jag snart kommer att röra på mig och resa vidare eftersom; Jag ska snorkla och se stora barriärrevet. Jag ska åka på otaliga valsafarin. Kanske simma brevid en knölval. Jag spela och sjunga, hela vägen, vart än jag kommer. Skriva låtar. Fota. Möta främligar som blir bekanta som blir vänner. Jag ska göra några av de saker jag tycker mest om i livet: sjunga, möta delfiner/valar och se nya platser...  Framförallt: Leva!

Klichéer, yes.
 Drömmar, check.
Verklighet, no.
Framtid, maybe.

Kan du se mig där?

Inga kommentarer: