2008-06-19

HEMMA!





Hej och hallå! Nu är jag hemma igen! Det känns faktiskt riktigt bra. Under semestern har jag upplevt så otroligt mycket - dagarna har varit helt fulla med nya intryck och upplevelser. Första veckan (kanske t.o.m. dagarna) hann vi med så mycket att vi tänkte: "å, hjälp! Vad ska vi göra sen då? Vi har ju snart åkt till alla ställen vi ville och kommer komma tillbaka till Nice mycket tidigare". Men kusten tog sin tid, med många bergsvägar och städer, men vi åkte iallafall hem ett par dagar tidigare än planerat faktiskt. Jag fick dessutom eksem/utslag av solen så innan jag hittade min "våtdräktslikande" tröja var det svårt att överhuvudtaget vara på standen. Men snorkla gjorde jag, det var däremot inte jättevarmt i vattnet så man var tvungen att kliva upp efter ett tag. Jag såg lite småfiskar och en liten bläckfisk! =) Nice, huh? ;)


Favoritplatsen längs "kusten" blev: Bormes les Mimosa, Le Lavandou och Cassis
Favoritby i "bergen" blev: Apt och St Remy
Favoritbildstäcka: mellan Valensole och Apt
Favorithotell: i Bormes les Mimosa - Bellevue
Favoritresutrang: hotellets egna resturang i Bormes


Detta är det tummen upp för:
* Havet!!
* Bormes les Mimosa - byn, hotellet och resturangen
* Le Lavandou
* Train des pines
* Alla underbara inredningsbutiker i lantlig stil!
* LAVENDELN!!
* St Remy (och klostret där Vincent bodde ett tag)
* Vincent van Gogh
* Valmofälten
* Vackra vyer
* Bergen
* Oväntat mycket trevligt folk!
* God fransk mat på resurangerna - en favorit blev fisksoppan.


Detta dissar jag:
* Hotel Paul i Aix en Provence - inte att rekomendera!!
* Avignon - nepp där kände vi oss inte hemma alls.
* Grasse - hua, vilken otrevlig stämming i den "stan".
* En asiatisk resutrang i Antibes, L'Elephant eller nått hette det... jag tror man ska äta det de är bra på att laga i Franrike istället!
* Statskörning och problemet med parkerinsplatser...
* Att maten var så dyr!
* Alla vespor!!!! =P

Jepp det var lite av min resa det! =) Kolla in resedagboken (alias: littlewildheart) eller resedguiden för bilder!

KRAM
Lynn


Inga kommentarer: